SAHİH-İ MÜSLİM

Bablar Konular Numaralar  

NAMAZ BAHSİ

<< 429 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

118 - (429) حدثني أبو الطاهر وعمرو بن سواد. قالا: أخبرنا ابن وهب. حدثني الليث بن سعد عن جعفر بن ربيعة، عن عبدالرحمن الأعرج، عن أبي هريرة؛ أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال  : "لينتهين أقوام عن رفعهم أبصارهم، عند الدعاء في الصلاة، إلى السماء أو لتخطفن أبصارهم".

 

{118}

Bana Ebu't-Tâhir ile Amr b. Sevvad rivayet etülcr. Dedilerki: Bize İbni Vehb haber verdi. (Dediki): Bana Leys b. Sai'd, Cafer b. Ramâ'dan, o da Abdurrahman el-Arac'dan, o da Ebu Hureyre'den naklen rivayet etti, Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) :             .

 

«Bir takım insanlar ya namazda dua ederken gözlerini semaya dikmekden vaz geçerler, yahut gözleri kör olur!» buyurmuşlar.

 

 

İzah:

Bu rivayetlerin birinde mutlak surette namaz esnasında semaya bakmakdan, diğerinde ise namazda dua ederken semaya bakmakdan nehy buyurulmuştur.  Hüküm ve hâdise her iki rivayette bir olduğu için mutlak olan birinci rivayet mukayyed bulunan ikinci rivayete hamledilmiştir. Ne varki buna gerekte  yoktur. Çünkü ma’na yine aynıdır. Dua'nın kıblesi sema (gökyüzü) olduğu halde dua esnasında semaya bakmak yasak olunca namaz esnasında bakmak evleviyetle yasak olur. Bu rivayetlerden ne murad edildiği ulema arasında ihtilaflıdır. Bazılarına göre vaîd yani tehdîd kasdedilmiştir. Bu taktirde gözleri semaya dikmek haramdır. Zahirîlerden İbni Hazm daha ileri giderek namazın bozulacağını söylemiştir. Diğer bazıları: «Hadîsin manası: Namaz kılanların üzerine inen meleklerin indirdikleri nurdan gözleri kör olacağından korkulur demektir.» mütaleasında bulunmuşlardır, ibn-i Ebu Şeybe'nin Hişam'dan tahrîc ettiği bir hadîse göre, ashab-ı kiram vaktiyle namazda bakınırlarmış;

 

«Namazlarında huşu' sahibi olan mu'minler muhakkak felaha erdi.» [Mu'minun 1] âyet-i Kerîmesi inince artık önlerine bakmağa başlamışlar, gözleri secde yerinden öteye geçmez olmuş.

 

Bazılarına göre ibret için gözleri semaya kaldırmakta beis yoktur. Fakat İbni Battal namazda semaya bakmanın mekruh olduğuna ulemanın ittifak ettiklerini söylemiştir. Namaz haricindeki dualarda ise ekseri ulemâya göre semâya bakmak caizdir. Çünkü duanın kıblesi sema olduğunu bildiren hadîsler vardır. Taberî semaya bakmayı kerih görmüştür. Kadi Şüreyh dua ederken gözlerini semaya diken bir zat’a:

 

«Ellerini yum! Gözlerini de indir! Çünkü sen ona eremez ve onu göremezsin!»  demiştir.